פטור מויזה לארצות הברית ESTA לילדים

האם גם תינוקות וקטינים צריכים אישור ESTA?

ESTA נדרשת עבור כל הנוסעים ללא קשר לגילם. מכיוון שילדים בגיל הרך כולל תינוקות וקטינים נדרשים להגשת בקשה ל-ESTA, יש להגיש את הבקשה עבור כל הקבוצה הנוסעת יחד. במקרים של קטין הנוסע לארה"ב בעצמו, עם קרובי משפחתו שאינם האפוטרופוסים שלו, או עם מבוגר(ים) שאינם קשורים בקשר דם, יהיה עליהם לשאת אישור נסיעה בכתב מטעם האפוטרופוס. לאופן ניסוח אישור ההסכמה בכתב לנסיעה, ניתן לעבור אל  "התבנית להסכמה בכתב של האפוטרופוס לקטין הנוסע לארה"ב".

כל קטין אשר מגיע לארה״ב לבד או רק עם אחד מההורים, נדרש להציג מכתב הסכמה הורים

רשות המכס וביקורת הגבולות של ארצות הברית (CBP) דורשת הסכמה בכתב משני ההורים או מההורה שאינו מלווה את הקטין עבור קטינים (מתחת לגיל 18) הנוסעים לארה"ב לבד או בליווי הורה אחד בלבד. הנחיה זו הינה חובה גם עבור נוסעים המחזיקים באישור ESTA וגם עבור המחזיקים בויזה רגילה.

במקרה בו בכניסה לארצות הברית יתבקש הקטין על ידי פקיד ההגירה להציג מסמך זה ולא יהיה מסמך זה ברשותו, הקטין עשוי להיות מעוכב עד שניתן יהיה לאשר את מצבו וביטחונו. יש לציין כי מדינות רבות כיום דורשות מקטינים להצטייד במכתב הסכמה בכתב על מנת להבטיח את שלומם (מניעת חטיפות ילדים על ידי אחד ההורים או על ידי זרים).

בנוסף לכך, יכול קצין ההגירה בהליך המיון בכניסה לארה״ב לבקש מהקטין תעודת לידה רשמית על מנת לוודא את זהותו של הקטין בנוסף לדרכונו.

חשיבות מכתב ההסכמה בכתב לנסיעת קטין לבדו או עם אחד מהוריו בלבד

בשנים האחרונות, רשות המכס וביקורת הגבולות של ארה"ב (CBP) שמה דגש רב מתמיד על שמירתם ובטיחותם של קטינים הנכנסים אל גבולותיה.

מסיבה זו, קטינים מתבקשים להציג הסכמה בכתב משני ההורים או מהאפוטרופוס שאינו מלווה את הקטין.

בשל הגידול במספר המקרים בשנים האחרונות בהם הורים חטפו ילדים במהלך או לאחר סכסוכי משמורת ילדים וכדי להתמודד עם מקרים כגון חטיפת ילדים על ידי ארגוני פשע בינלאומיים, ה CBP ממליצה בחום למטיילים מתחת לגיל 18 שנוסעים ללא ליווי הוריהם לשאת הסכמה בכתב לנסיעה מהוריהם.
הסכמה בכתב נדרשת במקרים הבאים:

כאשר קטין נוסע לארה"ב או שוהה לבדו למטרה מסוימת
כאשר קטין נוסע עם הורה אחד בלבד או שוהה עם הורה אחד בלבד למטרה מסוימת
כאשר קטין נוסע עם מבוגר שאינו ההורה שלו או שוהה עם מבוגר שאינו ההורה שלו למטרה מסוימת

לתשומת ליבך: על ההסכמה בכתב להיות באנגלית בלבד.

אין צורך להגיש את מכתב ההסכמה מראש לקצין ההגירה, אך סיכוי גבוה שהקטין יתבקש להציגו ולכן חשוב להחזיק בו בקרבת יתר המסמכים המזהים הרשמיים.

פרטים נוספים שיש לדעת לגבי מכתב ההסכמה

דרישה להגיע לארצות הברית עם מכתב הסכמה עבור קטינים, חלה גם במקרים בו הקטין משתתף בנסיעה קבוצתית לדוגמת טיולי בית ספר או תוכניות הכשרה.

לא נודע מקרה עד היום בו קטין הוחזר למדינת המוצא מאחר ונדרש למכתב הסכמה ולא היה ברשותו. במקרים בהם קטינים לא היו מצוידים במכתב זה לאחר דרישה להציגו בפני קצין ההגירה, הם עברו בדיקה קפדנית ותשאול מורחב על מנת להבין את הסטטוס שלהם ולדאוג לשלומם וביטחונם. על מנת להימנע מתשאולים ארוכים ובדיקות קפדניות מיותרות, מומלץ מאוד להגיע לגבולות ארצות הברית עם מסמך זה.

מתי נדרשת הסכמה בכתב מהורים או סבא וסבתא אפוטרופוסים?

כאשר ילד מתחת לגיל 18 נכנס ושוהה בארה"ב עם סבא או סבתא ללא ליווי הורים
כאשר ילד מתחת לגיל 18 נכנס ושוהה בארה"ב לבדו
כאשר ילד מתחת לגיל 18 נכנס ושוהה בארה"ב עם בית הספר או מוסד אחר (כמו למשל, טיולים לימודיים)
כאשר ילד מתחת לגיל 18 נכנס ושוהה בארה"ב עם סבא וסבתא, דודה או דוד, או חבר/ים.

כיצד להכין מכתב הסכמה לקטין שנוסע ללא הוריו או עם הורה אחד?

  1. במכתב הסכמה עבור קטין לכניסה לארצות הברית יש לציין את פרטי הקטין במלואם, שם מלא, מספר דרכון, מספר תעודת זהות ותאריך לידה.
  2. הוריו של הקטין או ההורה אשר אינו מגיע במקרה בו הקטין נוסע עם הורה אחד בלבד הוא/הם אלו שצריכים לערוך למלא ולחתום על המסמך.
  3. במכתב יש לפרט את מסלול הטיול, תאריכי הטיסה אם ידועים והיעד.
  4. בסיום המסמך על ההורה שאינו מגיע או שני ההורים אם אינם מלווים את הילד לחתום על המכתב.
  5. אם לקטין אין אפוטרופוס חוקי, מסיבות כמו גירושין או מוות, יש להכין מסמך רשמי המאשר את הסיבה לכך. יש להכין ולהגיש את ספח רישום בני המשפחה בתעודת הזהות, תעודת לידה, תעודת פטירה וכו' (על כל המסמכים להיות באנגלית). אמנם לא בהכרח תידרש הסכמה בכתב במהלך בדיקת ההגירה, אך כדאי לדעת שאם לא ניתן להגיש אותה כאשר הדבר יתבקש על ידי קצין הגירה, אישור הכניסה לארה"ב עלול להידחות.
  6. יש להחתים מסמך זה על ידי נוטריון אשר מעניק חותמת רשמית ואשרור לפרטיו .
  7. המכתב חייב להיות כתוב בשפה האנגלית.

כיצד להיערך לפני נסיעת הקטין לארה״ב? מדריך כללי - בונוס

① הסכמת האפוטרופוס: הכנת הסכמה בכתב

② לוודא כי דרכונו של הקטין בתוקף

③  ביטוח נסיעות עבור נסיעה של הקטין

④ ניהול כספי הקטין

⑤ שתייה ועישון

① הסכמת האפוטרופוס: הכנת הסכמה בכתב

יש להקפיד לערוך הסכמה בכתב לקטין המעידה על אישור ההורים או האפוטרופוסים לנסיעתו לחו"ל, לא רק לארה"ב. על אף שאין זה הכרחי שמדינת היעד תדרוש הסכמה כזו בכתב, אם הנוסע לא יוכל להגיש הסכמה כזו בכתב כאשר יתבקש במהלך בדיקת ההגירה, הוא או היא עשויים להיות כפופים לבדיקה פרטנית ואף להיות מעוכבים או מסורבי כניסה. יש להכין הסכמה בכתב מיד לאחר ההחלטה נסיעה של קטין ללא ליווי הורים או אפוטרופוסים.

② בדיקת תוקף הדרכון

עד גיל 16 , משרד הפנים של מדינת ישראל מנפיק דרכונים לתוקף של חמש שנים בלבד. 

לכל צורך של נסיעה לחו״ל יש לבדוק את תוקפו של הדרכון. אחת מהטעויות הנפוצות בישראל, זה חוסר תשומת לב לתוקפו של הדרכון מצב שעשוי להוביל להוצאת דרכון בעל תוקף קצר בעלויות מאוד גבוהות ואף עיכוב וביטול טיסות בשל חוסר בהימצאות דרכון עדכני בתוקף. מומלץ לחדש דרכון זמן מה לפני פקיעתו ולא לחכות לרגע האחרון.

③ רכישת ביטוח נסיעות בינלאומי

בשל כל סיכון ועל כל מקרה שלא יהיה לכל אזרח המטייל בעולם מומלץ להנפיק ביטוח נסיעות לחו״ל. ואף עוד יותר לקטין, אשר מטייל לבד או לא בנוכחות שני הוריו.

יש לפנות לחברת ביטוח זמן מה לפני הנסיעה ולספק את כל הפרטים הנדרשים לגבי הנסיעה (תאריכים, יעדים ופרטים אישיים של הנוסע). רוב הביטוחים ויש כאמור לוודא זאת מראש, מבטחים הגעת חירום לבית חולים וטיפולי חירום שעשויים להיות יקרים להחריד מחוץ לישראל ובפרט בארצות הברית. בשל הרצון לשמירת בטחונו ובטיחותו של הקטין ישנה חשיבות נעלה להסדרת הביטוח הרפואי טרם הנסיעה .

④ על האפוטרופוסים לנהל את כספיהם של הקטינים

כאשר מדובר בנסיעתו של הקטין ללא אף אחד מההורים, יש לקחת בחשבון שקטין אינו עדיין בגיר מספיק ומבין כיצד להתנהל עם כסף בצורה נכונה.

ניתן לצייד את הקטין בכרטיס אשראי לכל מקרה שלא יהיה אך גם בך יש סיכונים ולכן מומלץ להנפיק לקטין כרטיס אשראי (לדוגמת הכרטיס הנטען של דואר ישראל) ובו להטעין את סכום הכסף הנדרש עבור הנסיעה. כך גם, במקרה בו אזל הכסף מכרטיס זה, המבוגר  האחראי (הורה או אפוטרופוס) יוכל מהארץ להטעין את כרטיס האשראי של הקטין לפי הצורך. כמו כן , אפשרות נוספת היא לפצל את הכסף לטובת הנסיעה של הקטין, לאשראי ולמזומן איתו יוכל לשלם גם כן הקטין. כמובן שמומלץ להסביר ולהנחות את הקטין לגבי שימוש נאה ולהציב כללים ברורים לגבי השימוש בכרטיס, לפני נסיעתו.

⑤ שתייה ועישון

חוקי השתייה והעישון משתנים בהתאם למדינה. כדי למנוע בעיות בעת נסיעת קטינים, ולמען השמירה על ביטחונם ובריאותם, מומלץ לפעול לפי חוקי המדינה אליה מגיעים ולכן, יש לקחת בחשבון כי בארצות הברית חוקי השתיה והעישון הינם שונים מאשר בישראל.

עישון ושתיית אלכוהול מותרים בחוק רק החל מגיל 21. ולכן, כל קטין אשר צורך טבק או אלכוהול, אינו מורשה לעשות זאת לפי חוק בארצות הברית ועליו לשמור על חוקים אלו.

שהיית קטין בארה״ב ללא מלווה

בשנים האחרונות גדל מספרם של הקטינים הנוסעים לחו"ל לבדם במהלך חופשת הקיץ וחופשות ממושכות אחרות.

כל עוד הקטין נוסע עם מבוגר מלווה חוקי או במסגרת קבוצה, לא תהיה בעיה, אך יש לקחת בחשבון כי בארצות הברית קטינים מתחת לגיל 18 אינם יכולים ללון או לשהות בבית מלון ללא הורה מלווה חוקי.

לסיכום

נסיעה של קטין לארצות הברית הן לבד והן במסגרת מוסדרת מראש היא נושא שיש להיערך אליו בהתאם. יש להבין את החוקים וההנחיות של ארצות הברית, להכין את המסמכים הרלוונטים וכל דבר אשר עלול להזדקק לו הקטין  מראש ולדעת שיש ברשותו לפני היציאה את כל המסמכים וההבנה הדרושה לקראת הטיסה לארצות הברית על מנת שזו תעבור בצורה בטוחה ונעימה.

שימו לב